TESTY LETNÝCH PNEUMATÍK
TEST LETNÝCH PNEUMATÍK 2017 V ROZMERE 195/65 R15, ADAC
# | Názov pneumatiky | Sucho | Mokro | Hlučnosť | Spotreba | Opotrebenie | Celkom |
1. | Pirelli P1 Cinturato Verde | 2,1 | 2,0 | 2,9 | 2,3 | 1,5 | 2,1 |
2. | GoodYear Efficientgrip Performance | 1,6 | 2,1 | 3,5 | 1,9 | 2,5 | 2,2 |
2. | Bridgestone Turanza T001 | 1,7 | 2,1 | 3,4 | 1,9 | 2,5 | 2,2 |
2. | Continental PremiumContact 5 | 1,8 | 1,9 | 3,1 | 2,4 | 2,5 |
ADAC
Letné pneumatiky
Už celých 40 rokov ADAC testuje pneumatiky. Tento rok, v Európe najväčší automobilový klub urobil test pre 19 modelov letných pneumatík v rozmere 185/60 R 15.
Mnoho v súčasnosti testovaných pneumatík sa zlepšilo v porovnaní s výsledkami z minulého roka, hlavne ich vlastnosti na mokrom povrchu, niekedy aj veľmi výrazne.
Deväť modelov pneumatík obdržalo výsledok "dobrý". Z tejto skupiny je na tu Michelin Energy Saver + pre jeho vysoký kilometrový výkon. Ak Vám ide hlavne o bezpečnosť pri brzdení na mokrom povrchu, odporúčame Continental PremiumContact 5, prípadne veľmi podobné modeli Dunlop Sport BluResponse a Goodyear Efficient Grip. Dunlop je tiež vynikajúci v brzdení na suchom povrchu.
Ďalšie dobré pneumatiky sú nové modely Vredestein Sportrac 5, Bridgestone Turanza 001 a Nokian Line. Prednosťou je ich kvalita a celková vyváženosť.
S drobnými nedostatkami na mokrých cestách dopadli Pirelli Cinturato P1, rozsudok ako "uspokojivé". Tiež Hankook K425 Kinergy Eco a Firestone Firehawk TZ300 mali nedostatky v kritériách pre mokrý povrch a dosiahli "uspokojivé" hodnotenie. Pri Barum Brillantis 2 sú nedostatky v suchých podmienkach, ktoré bránia postupu do kategórie "dobrý."
Verdikt "dostatočné" - Nexen N Blue HD predovšetkým z dôvodu vlastností opotrebenia. Rovnako hodnotené GT Radial Champiro 228 vďačí za svoj výkon v prvej rade mokrému povrchu.
Ako "nevyhovujúce" sa ukázali Kléber Dynaxer HP 3, Verso Marangoni, Rotalla F108 a Sailun SH402 Atrezzo.
V roku 2011 prešli ADAC testom letné pneumatiky s rozmerom 195/65 R15. Výsledky v teste sú smerodajné aj pre podobné rozmery – 185/65 R15 a 205/65 R15. Rýchlostný index testovaných pneumatík je T – do 190 km/h.
Pneumatiky boli testované v rôznych podmienkach, pričom výsledky majú rôznu váhu v rôznych disciplínach. Sucho (20 %), mokro (40 %), hluk (10 %), vplyv na spotrebu (10 %) a opotrebovanie (20 %). Jednotlivé kategórie sa delia na viacero skúšok a namerané hodnoty sú ohodnotené známkou v rozmedzí 1 až 6. Celkové hodnotenie je váženým aritmetickým priemerom týchto známok.
V celkovom porovnaní vychádza ako najlepšia pneumatika Vredestein Sportrac 3V. Nižšiu spotrebu, tichšiu jazdu a lepšie vlastnosti na suchu, ale ponúknu druhý Bridgestone Ecopia EP 150 a tretí Nokian V. Štvrtý Maloya Lugano zase vyniká malým opotrebovaním, aj keď Michelin Energy Saver (ktorý je hodnotením v strede celkového poradia) je v tomto ohľade ešte lepší. Odstupy na špičke sú tesné, najvyššie hodnotenie pripadlo Continental ContiPremium Contract 2, Dunlop SP Sport Fastresponse a Semperit Speed-Life. Celkovo teda siedmim pneumatikám.
ADAC odrádza od kúpy pneumatík Chengshan CSR66, ktoré úplne zlyhali na mokrom povrchu. Veľmi sa nedarilo ani Sava Intensa HP a Point S Summerstar 2.
Staršie testy:
AutoBild
Test letných pneumatík 185/60 R15 (2010)
Poznáme to už z chladničiek a pračiek - ekologické symboly takzvaných tried efektívnosti. Od roku 2012 to bude povinné aj pre pneumatiky. A nie sú to žiadne gumo-paragrafy, ktoré by si vymysleli páni z Európskeho parlamentu v Bruseli.
Výrobcovia majú podporovať moderné pneumatiky s ľahkým chodom a s presne definovanými požiadavkami na dezén, ktorý prispieva k šetreniu paliva. Navyše majú vydávať čo najnižší hluk pri odvaľovaní. Prospeje to určite životnému prostrediu (preto eko-pečať), ale nie automaticky bezpečnosti jazdy. „Práve preto presadili pneumatikári dodatočnú klasifikáciu pre ručenie na mokrom povrchu“, vysvetľuje Dr. Andreas Topp, vývojár pneumatík v Continentale. V praxi si totiž odporujú dve základné zadania – nízky valivý odpor a hluk z odvaľovania voči dobrej priľnavosti na mokrej ceste. Aké je ťažké dodržať to, ukazuje náš test pneumatík 185/60 R15 pre malé autá.
Ani jeden zo 14 kandidátov nesplnil na výbornú všetky skúšobné kritéria podľa nových EU-symbolov. Najlepší z meraní na mokrej trati Dunlop a Continental dosiahli v časti „valivý odpor“ a „spotreba“ len slabé hodnotenie F. A naopak, špecialisti na úsporu paliva Goodyear a Michelin sa na mokrých povrchoch veľmi rýchlo šmýkali. Klasický problém pri výrobe pneumatík – mokro verzus valivý odpor veru pečiatkovanie nezmení. Náš test pomenoval výrobcov, ktorí robia najlepšie gumy pre autá triedy VW Polo. Bez eko-pečate, ale s garanciou bezpečnosti.
VERDIKT
Pneumatika budúcnosti by mala byť tichá ako šepot a vysoko úsporná. Lenže tieto vlastnosti by nemala mať na úkor bezpečnosti. Pneumatiky musí hlavne držať. Vždy. Za mokra, na suchu, v zákrute, pri brzdení. Preto sme dali najvyššie hodnotenie Dunlopu, Continentalu a Kumho. Tieto tri pneumatiky nie sú ani najúspornejšie, ani najtichšie – ale ponúkajú uspokojivo vysokú bezpečnostnú rezervu. Odporučiteľný je aj Hankook a Pirelli. Goodyear a Michelin sú síce úsporné, ale chýba im priľnavosť na mokrej trati. Lepšie dopadol Nokian H, ktorý má nízky valivý odpor, ale je uspokojivý pri brzdení.
Zdroj: autobild.sk