INFORMÁCIE O PNEUMATIKÁCH
AKO SI VYBRAŤ?
Kúpa pneumatík pre auto nie je tak jednoduchá záležitosť, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Na trhu sú tisíce pneumatík, ktoré sa líšia nielen rozmermi, ale aj určením a ďalšími vlastnosťami.
Výberom diskov a pneumatík možno meniť jazdné vlastnosti, dynamiku a komfort auta. Inžinieri sa snažia nájsť čo najlepší kompromis medzi týmito veličinami, pričom jazýčky váh sa pri jednotlivých modeloch pohýnajú rôznymi smermi.
Pri výbere pneumatík vo fabrike vstupuje do hry tiež výrobná cena a trvanlivosť. Tieto dva aspekty majú na výber vo fabrike výrazný vplyv. K pôvodným pneumatikám môžeme preto niekedy nájsť alternatívu, ktorá je síce drahšia, no pozitívne ovplyvní všetky vyššie uvedené vlastnosti.
ZÁKLADNÁ VOĽBA
Prvý krok, ktorý je treba pri voľbe pneumatiky urobiť, je jednoduchý a logický. Treba si vybrať, aký dezén na pneumatike chceme mať. Dezén je hlavným poznávacím znamením medzi dvoma základnými skupinami pneumatík – letnými a zimnými. Okrem typického hrubšieho dezénu sú zimné pneumatiky označené písmenami M a S (mud and snow – blato a sneh). Líšia sa však i gumovou zmesou a vnútornou konštrukciou.
Okrem letných a zimných pneumatík poznáme i pneumatiky označené ako celoročné. Sú kompromisom medzi dvojicou pneumatík. Nedajú sa však označiť za zlatú strednú cestu, ktorá by bola dobrá počas celého roka. Mnohé celoročné pneumatiky neponúkajú dobrý výkon ani v lete ani v zime. Niektoré naopak dokážu svojimi vlastnosťami prekonať svojich špecializovaných konkurentov. Všetko teda záleží najmä od kvality zvolenej pneumatiky.
Dezén pneumatiky má na jazdné vlastnosti a prenos sily na vozovku veľký vplyv. Nízka hustota dezénu maximalizuje kontaktnú plochu a zlepšuje trakciu. Zároveň však obmedzuje možnosti pneumatiky na odvádzanie vody či nečistôt mimo kontaktnú plochu. Veľmi dôležitý je i samotný tvar dezénu, ktorý je predmetom neustálych zmien a vylepšovania.
S dezénom sa spája i jedna legislatívna podmienka. Slovenský cestný zákon v súčasnom znení nemá zakotvené povinné prezúvanie na zimné pneumatiky. ,V prípade súvislej snehovej pokrývky, ľadu alebo námrazy na vozovke však auto zimnými pneumatikami s označením M.S, M+S alebo M&S musí byť povinne vybavené.
Vyžadovaná je tiež hĺbka dezénu. V zime platí minimum 3 milimetre, v lete 1,6 milimetra. Z hľadiska bezpečnosti sa však odporúča používať pneumatiky s hĺbkou dezénu päť milimetrov a viac. Ubúdajúci dezén sa najmarkantnejšie odrazí na znižovaní odvádzania vody a zvyšuje riziko aquaplaningu.
ČO SA PÍŠE NA PNEUMATIKE
Keď sa rozhodneme, či chceme zimnú, letnú alebo univerzálnu pneumatiku, musíme venovať pozornosť ďalším parametrom. Pneumatiky na rozdiel od diskov majú svoju charakteristiku dobre viditeľnú. Zhluk písmen a čísel však bežnému človeku nemusí nič hovoriť. Čo znamená napríklad Continental SportContact 5 245/40 R17 91Y DOT DCC3708? Rozoberme si to postupne.
Continental SportContact 5 je označenie výrobcu a modelového radu pneumatiky, pričom SportContact 5 tento model ďalej konkretizuje. Označovanie jednotlivých typov obutia je plne na výrobcoch a nie je riadené žiadnymi všeobecne platnými pravidlami. Na získanie prehľadu preto nepomáha nič iné, len štúdium jednotlivých modelov.
Kód 245/40 R17 označuje formát pneumatiky, pričom prvé číslo je jej šírka v milimetroch, druhé číslo je profil a tretie priemer gumy v palcoch. Profilové číslo udáva percentuálny pomer medzi šírkou pneumatiky a výškou jej bočnice. Za nízkoprofilové pneumatiky sa spravidla považujú pneumatiky s profilom 45 a menej.
Rozmery kolesa sa vždy riadia rozmermi disku. Pneumatika musí mať identické číslo označujúce priemer v palcoch, šírka by mala o 10 - 20 milimetrov presahovať šírku disku. Pri užšej alebo širšej pneumatike sa deformuje bočnica gumy a znižuje sa jej životnosť i schopnosť prenášať silu na vozovku.
Na jeden model automobilu možno nasadiť viaceré kombinácie disku a pneumatiky. Pri osadení automobilu diskami s väčším priemerom musia byť tieto disky obuté do pneumatík s nižším profilom, pričom vonkajší priemer kolesa by mal ostať zachovaný. Šírka kolesa je limitovaná priestorom v blatníku. Príliš široké disky by sa pri práci pruženia mohli šúchať o vnútorný blatník, prípadne ho i poškodiť.
Ďalším kódom v označení pneumatiky je 91Y, skladajúci sa z dvoch zložiek. Prvá označuje maximálne zaťaženie pneumatiky. Číslo 91 znamená najvyššie zaťaženie 615 kilogramov na jednu pneumatiku. Druhou časťou kódu je písmeno Y, označujúce rýchlostný index do 300 km/h. Ide o najvyššiu rýchlosť, akou by sa mala pneumatika točiť. Rýchlostné indexy sú zoradené vzostupne podľa abecedy, výnimkou je písmeno H, označujúce 210 km/h.
Index nosnosti LI (Load Index)
KÓD | KILOGRAMY | KÓD | KILOGRAMY | KÓD | KILOGRAMY | KÓD | KILOGRAMY |
60 | 250 | 80 | 450 | 100 | 800 | 120 | 1,400 |
61 | 257 | 81 | 462 | 101 | 825 | 121 | 1,450 |
62 | 265 | 82 | 475 | 102 | 850 | 122 | 1,500 |
63 | 272 | 83 | 487 | 103 | 875 | 123 | 1,550 |
64 | 280 | 84 | 500 | 104 | 900 | 124 | 1,600 |
65 | 290 | 85 | 515 | 105 | 925 | 125 | 1,650 |
66 | 300 | 86 | 530 | 106 | 950 | ||
67 | 307 | 87 | 545 | 107 | 975 | ||
68 | 315 | 88 | 560 | 108 | 1,000 | ||
69 | 325 | 89 | 580 | 109 | 1,030 | ||
70 | 335 | 90 | 600 | 110 | 1,060 | ||
71 | 345 | 91 | 615 | 111 | 1,090 | ||
72 | 355 | 92 | 630 | 112 | 1,120 | ||
73 | 365 | 93 | 650 | 113 | 1,150 | ||
74 | 375 | 94 | 670 | 114 | 1,180 | ||
75 | 387 | 95 | 690 | 115 | 1,215 | ||
76 | 400 | 96 | 710 | 116 | 1,250 | ||
77 | 412 | 97 | 730 | 117 | 1,285 | ||
78 | 425 | 98 | 750 | 118 | 1,320 | ||
79 | 437 | 99 | 775 | 119 | 1,360 |
Index maximálnej rýchlosti SI (Speed index)
KÓD | KM/H | KÓD | KM/H |
A1 | 5 | L | 120 |
A2 | 10 | M | 130 |
A3 | 15 | N | 140 |
A4 | 20 | P | 150 |
A5 | 25 | Q | 160 |
A6 | 30 | R | 170 |
A7 | 35 | S | 180 |
A8 | 40 | T | 190 |
B | 50 | U | 200 |
C | 60 | H | 210 |
D | 65 | V | 240 |
E | 70 | Z | nad 240 |
F | 80 | W | 270 |
G | 90 | (W) | nad 270 |
J | 100 | Y | 300 |
K | 110 | (Y) | nad 300 |